Bookreview: De eigenzinnigheden van Leah Burke - Becky Albertalli
Boeken

Bookreview: De eigenzinnigheden van Leah Burke – Becky Albertalli

Een tijdje geleden las ik het fantastische boek, ‘Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld’. Het was zo’n mooi boek dat ik geen seconde twijfelde om het ‘vervolg’ mee te nemen uit de bibliotheek. De gebeurtenissen in het boek ‘De eigenzinnigheden van Leah Burke’ spelen zich af na het eerste boek, maar zijn geschreven uit een ander perspectief. In dit boek vertelt Leah haar verhaal en niet Simon of Blue.

“I swear, people can’t wrap their minds around the concept of a fat girl who
doesn’t diet. Is it that hard to believe I might actually like my body?”

Becky Albertalli is een 35-jarige schrijfster die vooral bekend werd dankzij het boek ‘Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld’. Maar ze schreef ook nog 2 andere boeken. Het boek ‘De eigenzinnigheden van Leah Burke’ en ‘De voordelen van onbeantwoorde liefde’. Dit boek gaat over Molly (die ook bij Simon op school zit) en dat ik ook binnenkort zal lezen. Daarnaast is Becky joods, geboren in Atlanta, een enorme Harry Potter fan, ijscrème lover en ex-studente in Schotland. Want daar heeft ze een tijdje gestudeerd!

“I hate when assholes have talent. I want to live in a world where good people rule at everything and shitty people suck at everything.”

“I can't help it. I'm a Slytherin."

Het boek ‘De eigenzinnigheden van Leah Burke’ gaat uiteraard over Leah. Leah is drummer, beste vriendin van Simon Spier en dol verliefd op de heteroseksuele Abby (die een vriend heeft). Alsof dat nog niet genoeg problemen teweeg brengt, studeert ze binnenkort af. Hoe moet ze omgaan met haar verliefdheid terwijl niemand weet dat ze biseksueel is? Hoe moet ze ervoor zorgen dat ze de beste prom in tijden heeft terwijl ze eigenlijk geen geld heeft voor een jurk? Hoe moet ze Garret duidelijk maken dat ze eigenlijk veel meer voelt voor Abby dan voor hem?

And I'm the worst kind of Slytherin. I'm the kind who's so stupidly in love with a Gryffindor, she can't even function. I'm the Draco from some shitty Drarry fic that the author abandoned after four chapters.”

Ik vind het echt fantastisch hoe Leah Burke biseksualiteit aankaart. Fantastisch hoe ze herkenbare onderwerpen aanhaalt zoals verliefdheid die niet wederzijds is. Maar ook formidabel hoe ze minder herkenbare onderwerpen aanhaalt zoals verborgen armoede. Het is echt een ideaal boek om gewoon even erbij te pakken net voor je gaat slapen, op de trein of terwijl je wacht op je bus. Ik kan hem echt iedereen aanraden. Het enige nadeel aan dit boek is dat het einde van het boek redelijk voorspelbaar is. Maar dat neemt het plezier tijdens het lezen zeker niet weg.

“You can't just like Harry Potter. You have to be balls-out obsessed with it.”

Titel: Leah on the off beat

Nederlandse titel: De eigenzinnigheden van Leah Burke